Snapchat tvingar till nytänkande

Var och varannan svensk tonåring använder den redan. Snapchat är den snabbast växande meddelandeappen och marknadsförare världen över har fått en ny utmaning.
snapchatSnapchats signum är att bilder och filmer som man delar med kompisarna inte ligger kvar för alltid – utan försvinner när mottagaren har tittat. Just detta har gjort att tjänsten i USA ofta blir förknippad med sexting. (Ni kan säkert gissa vad det handlar om).

Med täta mellanrum laserar Snapchat nya funktioner. Efter Snaps och Chats (som är vad det låter som) kom Stories. Användaren kan där lägga upp bilder och video som ligger kvar för ens vänner i 24 timmar att titta på. Här kan man exempelvis se hur makeup-företag lägger upp bilder och video kopplade till ett event som de är inblandade i.

Under det senaste halvåret har det kommit fram två helt nya, lite oväntade applikationer. I november 2014 introducerades Snapcash, en betaltjänt(!).

I januari kom Discover som är en egen medieplattform i appen. Genom den får stora medieaktörer som CNN, Vice, ESPN och Comedy Central tillgång till en annars svåråtkomlig publik. Användaren kan enkelt scrolla till Discover och få streamat innehåll, precis som när man tittar på en snap. Så här beskriver en användare hur det hela funkar…

Som plattform för marknadsföring kräver Snapchat nytänkande. Hur ska en kommunikationsstrategi för det här sammanhanget egentligen se ut? Forbes gav nyligen sina läsare detta följande råd:
While some may perceive the self-destructive nature of Snapchat to be a hurdle, marketers can do wonders with this aspect of the app. More specifically, this can give you an ideal opportunity to offer teasers to your followers on Snapchat. Because videos and photos only exist for a few seconds, you can use Snapchat to give people a preview of an upcoming product or service that your company may be offering. You can also use Snapchat to create contests. For instance, you can ask other users to send you pictures of them using your product and offer a reward to those who do.

2 reaktioner på ”Snapchat tvingar till nytänkande

  1. Jag gjorde ett försök att komma igång med Snapchat när det var helt nytt i Sverige men eftersom ingen jag kände hade det och inga företag fanns på Snapchat kände jag mig lite ensam… Jag mejlade några kompisar och vi testade tillsammans. Det var ju så lagom kul. Men det var för ca två år sedan, säkert roligare nu.

    Jag inser ju att man såklart bör utforska denna plattform och jag har för mig att Deeped Niclas Strandh flaggade för att han och hans kollega skulle gå igång och verkligen utforska möjligheterna och berätta om det.

    1. När min egen 17-åring visar för mig om hur hon och hennes kompisar använder tjänsten, inser jag att detta inte är något som lockar en vuxnare publik. Förenklat kan man konstatera att Snapchat mest är uppskattat av millenials som gillar att skicka selfies till varandra:) Läste nånstans att medelålder för Snapchat-användare är 18 år.

Kommentarer inaktiverade.