Videoakademins experter håller låda hos Handelskammaren

Videoakademin


Handelskammaren
har bjudit in Videoakademins experter Joakim Lindhé och Peter Wirén till att komma och föreläsa om det de kan bäst – film. Den 8 september kan man komma och lyssna på dem i Malmö Börshus. Joakim snackar online video och de senaste trenderna inom teknik och storytelling och Peter ger smarta tips om hur man filmar och redigerar med mobilen på bästa sätt. Det blir helt enkelt en crash course i hur man producerar och kommunicerar med film i vårt digitala landskap.

Kolla in Handelskammarens evenemang för anmälan och mer info.

För er som har närmare till Växjö så kan vi trösta er med att den 28 september kommer Videoakademins experter hålla låda även hos Handelskammaren där – mer info om det seminariet kommer inom kort på Handelskammarens hemsida.

Flextrus: Hej då, Powerpoint!

I den traditionella industrins konferensrum regerar fortfarande
Powerpoint. En av dem som tröttnat är Maud Rahm, VD på förpackningsföretaget Flextrus. Nyligen förvärvade de digitaltrycksspecialisterna Mediaköket och kände samtidigt att det var dags att skrota de gamla PP-presentationerna:

”Jag är grymt trött på PP-presentationerna och skulle vilja ha något spännande animerat med lite attityd.”

Detta förklarade Maud med ett stridslystet leende på läpparna och det här blev resultatet efter att vi på Yellow Kid tagit oss an utmaningen.

Frukostlounge under Skåne Innovation Week

Videoakademins och Yellow Kids Frukostlounge

Under Skåne Innovation Week arrangerade vi på Yellow Kid och Videoakademin vårt frukostseminarium – Frukostlounge: mingel och rörlig bild.
Film- och videointresset är uppenbarligen stort då det var många som trotsat den tidiga timmen för att komma och höra Joakim Lindhé, Erik Tjernström och Peter Wirén snacka om de senaste videotrenderna, livestreaming och mobilens filmskaparpotential.

Nästa Frukostlounge arrangeras i september – vill du inte missa den så prenumerera på Videoakademins nyhetsbrev här! 

Välkommen på Frukostlounge!

Frukostlounge hos Yellow Kid och Videoakademin

Senaste trenderna, livestreaming och handfasta tips

Under Skåne Innovation Week riktar Yellow Kid och Videoakademin strålkastarljuset på några av de största trenderna inom rörlig bild just nu. Vi snackar om vilka möjligheter som den digitala revolutionen öppnat upp för online video och livestreaming samt vilken filmskaparpotential vi faktiskt bär med oss i våra telefoner. Förutom frukost och trevligt sällskap så bjuder vi även på handfasta tips om hur du bäst utnyttjar din mobilkamera och hur du bör tänka både framför och bakom kameran.
Det är såklart kostnadsfritt – välkommen!

Morgonens program:
7.30
Frukost och mingel.

8.15
“Senaste nytt!”
Ny teknik skapar nya möjligheter att berätta en historia. Joakim Lindhé, producent på Videoakademin, berättar om de senaste trenderna inom teknik och storytelling inom online video.

8.30
“Lägg ut!”
Erik Tjernström, producent på Frogeye, berättar om den spännande utvecklingen inom livestreaming. Möjligheterna är många, men det är också fallgroparna. Erik delar med sig av tips om hur man bör tänka, framför och bakom kameran.

8.45
“Filma med mobilen – en crash course.”
Peter Wirén, filmare, producent ger en introduktion till den stora filmskaparpotential vi bär med oss i våra telefoner. Här får du de viktigaste tipsen som du behöver för att få ut bättre kvalité från din mobilkamera.

Eftersnack och mingel fram till 9.30

När: Torsdag den 1 juni 2017.
Frukost serveras från 7.30. Föredraget börjar 8.15 och pågår fram till 9.30.
VarHumlegatan 4, Malmö  (Bakom Caroli city) Videoakademin c/o Odd Hill.
Kontaktperson: Sara Färdmar

ANMÄL DIG HÄR!

EdTech – teknik, utbildning och paradigmskifte

Sent omsider är digitaliseringen på allvar på väg in i utbildningsvärlden. Ny teknik skapar helt nya möjligheter att arbeta med pedagogik. Detta var utgångspunkten för konferensen EdTech i Malmö där Yellow Kid var en av utställarna.

– Digitaliseringen innebär ett paradigmskifte för utbildningssektorn och Sverige måste växla upp sa Jannie Jeppesen, VD för Sveriges nystartade branschorganisation Swedish Edtech Industry, under sin föreläsning. Hon menar att vi måste låta teknikutvecklingen påverka vad och hur vi lär ut i skolan.

När det kommer till hur vi lär ut i dag, måste det ske en anpassning. Det är inte för inte som det uppstått nya verb som att googla och youtuba. Denna verklighet måste även skola- och utbildningssektorn ta hänsyn till. Hur kan skola och utbildning anpassa sig till de krav som de flesta av oss faktiskt ställer på vår kunskapsinhämtning i dag – det ska vara lättillgängligt, kort och koncist och gärna lite kul…?

Dessa krav ligger i linje med vad vi på Yellow Kid faktiskt gör – video som förklarar. Vårt jobb handlar om att koka ner komplexa fakta, hitta kärnan i budskapet och få fram en film som tittaren upplever som meningsfull och kul att titta på. Mer om detta och hur vi arbetar, berättade Yellow Kid:s Joakim Lindhé under sin föreläsning. Här, ett referat:

Hur mycket energi orkar man lägga ner för att fatta grejen?

Varje gång man ska lära sig något nytt gör man (medvetet eller omedvetet) ett övervägande om hur mycket energi man är beredd att lägga ner för att få glädjen att fatta grejen. Den tröskeln kan vi sänka. Med animationerna kan vi nå fram till en mottagare som inte har lust att läsa faktaspäckade texter.

Konceptet är inte nytt. Redan under andra världskriget använda sig den amerikanska försvarsmakten tecknade informationsfilmer för att nå fram med viktig information till sina soldater. Nackdelen var att det var dyrt att ta fram animationer. Dessutom tvingades man föra in sin publik i en lokal där det fanns en projektor.

Som vi alla vet så förändrade Internet och Youtube allt det – i dag behöver vi ju ”bara” se till att hamna i vår målgrupps flöde och hålla tummarna för att innehållet faktiskt intresserar dem…

Beståndsdelarna för explainer videos, infographicfilmer, eller ”video som förklarar” grundar sig i enkelhet, rätt tilltal och humor.  Man ska helt enkelt inte behöva lägga ner någon större energi för att fatta grejen och vem vet, man kanske t.om. får sig ett gott skratt.

Från förfrågan till film
Det kom ett mejl från Vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun – frågan löd:

”Vi undrar om ni är intresserade av att hjälpa oss med en film för att förklara för vår personal hur vi arbetar med systematiskt förbättringsarbete och ledningssystem inom förvaltningen? Det är ett tungt ämne, men vi tror att det lämpar sig väl för animerad film och bör kunna gå att göra begripligt och kanske till och med intressant :)”

Processen
Vårt jobb i det här handlar om att koka ner den här stora oformliga världen till något begripligt och hitta kärna i budskapet. Man skulle kunna likna det vid att man tar en oxe, och så ska vi göra en buljongtärning av den.

 Vi börjar med att ställa frågor…

  • Vilket är syftet med videon?
    ”Den ska fungera som ett stöd för chefer och andra för att informera internt om ledningssystemet och väcka intresse för ett systematiskt förbättringsarbete.”
  • I vilket sammanhang är videon tänkt att visas?
    ”Personalmöten, planeringsdagar, introduktion för nyanställd personal.”
  • På vilket sätt ska tittaren uppmanas till handling?
    ”Till att medverka i förbättringsarbetet genom att förstå hur avvikelser, klagomål och synpunkter kan användas som underlag. Bli bättre på att rapportera avvikelser utan att känna det som om man anger sig själv eller kollegan.”
  • Använder ni en slogan/payoff som ska vara med?
    ”Vi hade gärna haft ett bättre och mer catchy namn än ”ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete” som får alla att somna.”

Målgruppens förkunskaper?
Vi måste också fastställa vilken nivå av förkunskaper om ämnet som målgruppen har. Vi brukar använda oss av en skala från 1–10, där 1–5 vet lite och generellt ställer frågan ”varför?” och 6–10 vet mycket och generellt ställer frågan ”hur?”.Ok, nu har vi kommit så här långt, nu ska vi göra något som faktiskt är tilltalande för målgruppen att titta på.

Vokabulär
I den här världen finns det en speciell vokabulär att förhålla sig till. En kanslisvenska som blir riktiga bromsklossar om man vill göra en film som funkar. Därför vill vi i största möjliga mån undvika termer som Ledningssystem – Förvaltning – Brukare – Förbättringsarbete – Huvudprocess.

Identifikation
Identifikation är ett ledord som aldrig går ur tiden när det kommer till att skapa engagerande innehåll – därför skapade vi karaktären Asta – en äldre dam i behov av assistans. Det är för hennes skull kvalitetsarbetet ska förbättras.

”Så tanken är alltså att visa hur ett systematiskt förbättringsarbete kan göra skillnad för Asta.”

Metaforer
För att kunna visualisera vissa begrepp som vi behöver ha med i en film så använder vi oss av metaforer. I detta fall så ville vi kunna visualisera hur man hanterar systemfel. Då kom vi att tänka på en sådan där anslagstavla/ bevistavla som man ofta ser i polisserier.

”Det kan ju vara så att det som Asta råkat ut för är en del av ett större sammanhang, och det är de systemfelen som vi vill komma åt.” 

Humor
Humor är en viktig komponent när man vill lätta upp lite tyngre ämnen. I denna film valde vi t.ex. att låta robothänder sätta på karaktären Asta hennes skor och vi ersatte Astas rullator med en segway.

”Jo -  för fler rapporter ger en tydligare bild av Astas problem. Utan dem kanske hon inte får de skor, eller den nya mattan som hon behöver. ”

Se filmen om Asta i sin helhet här:

Yellow Kid växer – välkommen Sara!

Ny projektledare i gänget är Sara Färdmar.

Sara är utbildad medie- och kommunikationsvetare vid Malmö Högskola och redan under studietiden fördjupade hon sig i genren explainer video då Yellow Kid och våra produktioner blev föremål för hennes kandidatuppsats ”TLDR (Too Long Didn’t Read)”. Saras bakgrund är skiftande och hon har bl.a. drivit en second-handbutik, sålt cigarrer och senast arbetade hon som konsult på ett relocation-företag.

25 april: Lunchföreläsning på Ideon Innovation

Välkomna till Kommunicera Mera! – en föreläsningsserie från Ideon Innovation där vi lär oss om hur vi kan nå ut med enkla medel.

Denna gång har vi (Ideon Innovation) bjudit in Joakim Lindhé som har bakgrund som journalist och producent på SVT. Numera driver han företagen Yellow Kid (specialister på förklarande animationer) och Videoakademin (hjälp-till-självhjälp för företag som vill göra sina egna filmer med enkel teknik).

Aldrig förr har det varit så billigt att producera video, och aldrig förr har det varit så hård konkurrens om tittarens tid och uppmärksamhet. Youtube och smartphones har totalt ändrat våra medievanor och förutsättningarna för att kommunicera med rörlig bild. Detta påverkar också sättet att berätta en historia. Den här lunchföreläsningen ger både analyser, exempel och handfasta tips om hur man bäst bär sig åt för att lyckas.

Tid: Tisdag 25 april 2017

Plats: Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund

Anmäl dig här!

EdTech – en konferens om digitalt lärande

Konferensen EdTech är för dig som jobbar med lärande – i yrkeslivet eller utbildningssektorn – och vill förstå hur ny teknologi kan förändra och förbättra inlärningsprocesser.

På konferensen får du ta del av ny teknik och pedagogiska metoder, och träffa andra som står inför samma utmaningar som du. EdTech riktar sig både till HR-avdelningar och andra som jobbar med lärande i yrkeslivet, till skolan och till utbildningssektorn.

Konferensen äger rum 27 april på Niagara i Malmö. Yellow Kid är med som utställare. Anger du rabattkoden YELLOW KID när du anmäler dig får du 15 procent rabatt på biljettpriset. Läs mer och anmäl dig här: 8till5.se/edtech

Från Bamse till Yellow Kid – välkommen Martin!

Det är få som kan se på animationer med lika kritiska ögon som Martin Sommenvik. Är rörelserna, ljudeffekterna och skämten på rätt plats för att effekten ska bli maximal?  Om inte, vet han vad som behöver ändras.

Efter att närmast ha jobbat med den bioaktuella Bamse och häxans dotter (Sluggerfilm), går Martin in som producent på Yellow Kid. Här får Martin ett tungt ansvar för att produktionen rullar som den ska och att kvalitén är på topp.

Martins CV innehåller en rad skilda, och ibland oväntade kompetenser. Han har en magisterexamen i industridesign och har under åren kunnat titulera sig som bland annat copywriter, PR- och brandingkonsult.

Spårväg Lund: Animation om byggprocessen

Den politiska kampen om stadsmiljön och finansiering har varit lång och hård, men nu finns alla beslut på plats. Visionen om en spårväg i Lund ska bli verklighet och den 15 februari tas första spadtaget. Yellow Kid har tagit fram en film som förklarar  pendlarnas och lundaborna om vad som väntar under byggtiden.

Invigningen av spårvagnslinjen Lund C – ESS kommer att vänta till hösten 2019. Innan dess väntar ett par år med många trafikstörningar i norra delen av Lund. Svårast blir det för bilister. Grundtanken är att i största möjliga mån skapa framkomlighet för gångtrafikanter och cyklister

Träd ska fällas, arkeologiska fynd ska omhändertas och ett omfattande förberedelsearbete måste göras för att få ordning på ledningar av alla sorter som ligger under mark. Inte förrän det är klart kan spåret läggas på plats. Särskilt tydligt kommer det att vara inne i stan och ibland behöver man gräva ganska långt ifrån den planerade sträckningen. Aktuell trafikinfo finns på http://www.sparvaglund.se/

I filmen har vi valt ett uttryck där vi inte har någon berättarröst – all information finns i bilden. En anledning till detta är att vi samtidigt behövde ta fram en ljudlös kortversion som ska visas på Skånetrafikens infotainmentsystem.